تبلیغات
به وسعت آسمان - جلسه اوّل تدریس
 
درباره وبلاگ
نظرسنجی
به نظر شما اجرای نظام 3-3-6 و شروع آن در سال تحصیلی (92-91) تا چه حد موفّق بوده است؟






جستجو

آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

به وسعت آسمان




   اوّلین برخورد و نخستین دیدار معلّم و فراگیرندگان و اوّلین جلسه ی تدریس در هر دوره از اهمّیّت ویژه ای برخوردار می باشد٬ به طوری که می تواند جوّی را در کلاس به وجود آورد که تأثیر آن تا پایان دوره بر جای بماند. در دو سه هفته ی آغازین تحصیلی٬ قوانین مطرح  و حدّ و مرزها مشخّص می شوند و روابط میان اعضای کلاس تا حدودی شکل می گیرد.

   تجربه نشان داده است که در آغاز هر دوره٬ نمایش جدّیّت و قاطعیّت از سوی معلّم و تثبیت نظم و انضباط در محیط درس٬ اقدامی لازم و اساسی است. البتّه منظور٬ توصیه به اخم کردن٬ اعمال خشونت و ادّعا کردن نیست٬ بلکه باید با ظرافتی خاص و با اتّخاذ روش های مناسب بدین مهم دست یافت٬ به خصوص چنان چه احساس کردید که نوعی روحیّه ی سوء استفاده در فراگیرندگان وجود دارد٬ همان ابتدا لازم است تا جدّیّت خود را اعمال کنید و از همان اوّلین برخورد٬ تسلّط و اعتماد به نفس خود را به فراگیرندگان نشان دهید.

   صرف نظر از آن چه که در اوّلین دقایق کلاس انجام می دهید٬ مهم آن است که این احساس را در مخاطبان خود ایجاد کنید که شما « دقیقا می دانید که چه می کنید. » بهترین راه القای این احساس٬ این است که با تسلّط و آمادگی کامل٬ کار خود را آغاز کنید. (نه این که صرفا تظاهر کنید.) در روزهای اوّل شاید بیش از آن چه که شما بخواهید از کلاس یا از فراگیرندگان خود بدانید٬ این کلاس جدید است که می خواهد دریابد که شما چگونه هستید و چه طور به نظر می رسید.

   وضعیّت ظاهر شما و هچنین رفتار فیزیکی و حالت چهره ی شما به خصوص در جلسات اوّل٬ بازتاب مؤثّری در بین فراگیرندگان خواهد داشت. از این رو باید به این مسئله توجّه داشته باشید. آرامش شما نیز مهم است٬ امّا در عین حال مراقب باشید تا در جلسات اوّل از این که خیلی نرمش نشان دهید٬ بپرهیزید. البتّه منظور به کار بستن یک شیوه ی مستبدّانه نیست٬ بلکه منظور این است که با ابتکار عمل خاصّ خود٬ تصویر مطمئنّی را از خود ارائه دهید و به فراگیرندگان خود بفهمانید که شما در رأس هستید. باید مراقب نیز باشید تا همگام با اتّخاذ این شیوه٬ ضمن توسعه ی ارتباط خود با فراگیرندگان٬ نگرش مثبت آن ها نسبت به شما و روش به کار گرفته شده توسّط شما حفظ و تقویت شود.

   حتّی الامکان سعی کنید (به خصوص در برخورد با نوجوانان) تا هیچ رفتار غیرعادّی از شما بروز نکند. به عنوان مثال تکرار یک کلمه به طور مداوم در بین کلام یا تکرار تلفّظ نادرست کلماتی خاص یا بروز رفتارها یا حالت های هیجانی غیرعادّی و امثال آن می تواند بهانه ی لازم را برای بروز شیطنت در فراگیرندگان کنجکاو و نکته بین فراهم آورد.

   
   نهایتاً آن که مصمّم باشید تا در جلسات اوّل درس٬ قوانین و ضوابط اصلی کلاس را به نحوی مؤثّر و با موقعیّت سنجی مناسب و با عباراتی کوتاه بیان کنید و حتماً در طول دوره نیز آن ها را در عمل رعایت کنید.۱



۱-منبع: علیپور مشکانی٬ مهران٬ آیین تدریس و روش کلاس داری٬ قم: پارسایان٬ ۱۳۸۱ ٬ صص ۲۰۴-۲۰۳.




نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


دوشنبه 30 شهریور 1394 :: نویسنده : ابوالقاسم محمد خلیلی پور رودی
نظرات ()
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.