تبلیغات
به وسعت آسمان - از آموزش و پرورش ایران تا فنلاند
 
درباره وبلاگ
نظرسنجی
به نظر شما اجرای نظام 3-3-6 و شروع آن در سال تحصیلی (92-91) تا چه حد موفّق بوده است؟






جستجو

آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

به وسعت آسمان




در ماهنامه ی رشد معلّم (۴) (دوره ی ۳۴ ٬ دیماه ۹۴ ٬ شماره ی پی در پی: ۲۹۴ ٬ صفحه ی ۹ تا ۱۱ نقش معلّمان در مدارس دنیا - کوچک امّا دقیق) مطلب زیبا و جالبی در مورد آموزش و پرورش فنلاند منتشر شده بود که حیفم آمد خوانندگان عزیز مطالب این وبلاگ از آن استفاده نکنند. لذا خلاصه ای از آن را همراه با نظرات تحلیلی - مقایسه ای خودم خدمت شما ارائه می نمایم:
۱-در آموزش و پرورش فنلاند اشخاصی که می خواهند معلّم شوند٬ برای این خواسته شان ۳ دلیل دارند: برتری جایگاه معلّمان٬ رقابتی بودن قبولی در تربیت معلّم (از هر ۱۰ نفر متقاضی برای تدریس در مدارس ابتدایی فقط ۱ نفر پذیرفته می شود.) [برخلاف آموزش و پرورش ما که هر کسی که بقیّه ی درها به رویش بسته است٬ جذب آموزش و پرورش می شود و علاقه و هوشبهر و استعداد و خلّاقیّت و معلومات ملاک نیست!] و سطح حقوق. (اندکی بیش تر از حقوق ملّی). [برخلاف معلّمان ما که همیشه زیر خطّ فقر به سر می برند٬ مگر این که به شغل دوم و سوم و معاملات و بازار روی آورند.]

۲-در فنلاند طرّاحی برنامه ی درسی از وظایف ادارات و مدارس و آموزش و پرورش آن غیر متمرکز است.

۳-معلّمان باید ساعتی را صرف کار جمعی کنند تا از شیوه ی تدریس همکارانشان آگاه شوند. [درس پژوهی و تبادل تجربیّات در آموزش و پرورش ما نیز اجرا می شود و در مدارس و کارگاه های آموزشی در حال ازدیاد است٬ ولی هنوز اغلب معلّمان با چنین ایده ای موافق نیستند و حضور همکار را در کلاس خود نمی پذیرند و کارگاه ها نیز بیش تر کلاس است و به شکل سخنرانی یک نفر برای ۵۰-۴۰ نفر اداره می شود.]

۴-تکیه ی کم تر بر تکالیف و تأکید بیش تر بر برنامه ها و بازی های خلّاقانه در محیط مدرسه؛ به طوری که وظیفه ی معلّم تحت یک دگردیسی به نام « تکلیف مدرسه » از دوش معلّم به دوش والدین دانش آموز منتقل نمی شود. [بر خلاف ما که با افزایش حجم و تعداد تکلیف و امتحان٬ سعی در جبران نقایص آموزش و یادگیری داریم. البتّه در غیر این صورت٬ صدای اولیا در می آید و می گویند: این معلّم٬ به اندازه ی کافی به بچّه ها تکلیف نمی دهد.]

۵-در آموزش و پرورش فنلاند٬ ارزشیابی نقایص کار آموزش را برطرف نمی کند؛ آزمون استاندارد٬ بازرسی مدرسه٬ ارزشیابی معلّم یا رتبه بندی مدارس وجود ندارد. [در مدارس ما بُعد آزمونی املا بر جنبه ی آموزشیِ آن برتری قابل توجّهی دارد و نسبت امتحان به آموزش٬ در مقایسه با مدارس کشورهای دیگر بیش تر است و آزمون های هماهنگ و سنجش و بازدید و مقایسه ی کلاس ها و همکاران و مدارس فراوان است.]

۶-مهم ترین عامل ماندگاری معلّمان در این شغل٬ شرایط کاری٬ محیط اخلاقی و اعتماد است. والدین به معلّمان اعتماد دارند و لذا دغدغه ای برای پیدا کردن مدرسه ی خوب برای کودکانشان ندارند. [در ایران تعداد مدارس غیرانتفاعی رو به افزایش است و با وجود آن که معلّمان این مدارس٬ معلّم رسمی و دانش آموخته ی تربیت معلّم و دارای تجربه ی کافی نیستند (البتّه بسیاری از آن ها علاقه مند به معلّمی و تدریس و اهل مطالعه هستند.) و این مدارس امکانات کافی و فضای مناسبی ندارند٬ استقبال از این مدارس روز به روز بیش تر می شود و بسیاری از اولیای دانش آموزان در جست و جوی مدارس خوب هستند.]

۷-نقش های متعدّد معلّمان:
الف- آمادگی برای تدریس و آموزش: برخورداری از دانش عمیق در مورد آخرین نتایج تحقیقات در زمینه ی آموزش و یادگیری٬ دارای نگرش پژوهش محوری و روشنفکرانه با رویکردی تحلیلی٬ معلّمان فنلاند کاردان و مبتکرند٬ با فنون تدریس آشنا هستند٬ از فنّاوری در کلاس درس استفاده می کنند٬ در کار معلّمی آزادی عمل زیادی دارند و برای تدریس از آمادگی کامل برخوردارند. [بسیاری از معلّمان ایران با وجود داشتن دانش و مهارت کافی٬ نگرش های لازم را ندارند٬ دنباله رو هستند٬ در تدریس٬ تعیین تکلیف و تشویق خلّاقیّت ندارند٬ امتحان زیاد می گیرند و به بچّه ها فشار می آورند و رقابت را مفید می دانند و بسیاری از روش ها و کارهایشان (مثل گردش علمی) بی هدف و تکراری است٬ پژوهنده و اهل قلم نیستند.]

ب- مشارکت و مسئولیّت پذیری: همکاری با والدین برای حلّ مسائل اجتماعی خارج از کلاس دانش آموزان؛ معلّمان فنلاند در مقایسه با سایر کشورها زمان کم تری به تدریس می پردازند و وقت بیش تری را در خارج از کلاس به بهبود امور آموزش و پرورشی دانش آموزان اختصاص می دهند. [متأسّفانه برخی از معلّمان ما حتّی حاضر نیستند زنگ تفریح لحظه ای از وقتشان را به گوش دادن درد دل یک دانش آموز یا نصیحت و راهنمایی وی در خلوت اختصاص دهند٬ هم چنین بسیاری از معلّمان ما فقط در کلاس معلّمی می کنند و در خارج از کلاس و مدرسه٬ حتّی صفحه ای کتاب مطالعه نمی کنند و به آمادگی برای تدریس و طرّاحی آموزشی و آماده کردن وسایل نمی پردازند؛ البتّه یکی از دلایل این امر گذشته از نقایص موجود در گزینش و استخدام معلّم٬ حقوق و مزایای ناکافی و اندک معلّمان در آموزش و پرورش ایران است که باعث می شود معلّمان به شغل دوم و سوم روی آورند و فرصتی برای پرداختن به امور آموزشی در خارج از مدرسه نداشته باشند.]

ج- راهنمایی و هدایت دانش آموزان: داشتن نگرش مثبت نسبت به توانایی های دانش آموزان٬ همیشه در دسترس دانش آموزان و عاشق کار خود بودن٬ داشتن انتظارات بالا از بچّه ها و سعی در افزایش اعتماد به نفس آن ها [برخلاف برخی از ما معلّمان که دانش آموزان را باور نداریم؛ در کارگاه آموزشی پایه ی ششم که اخیراً برگزار شد٬ در حال بررسی کتاب ریاضی بودیم. هنگامی که به مبحث ضرب عددهای مخلوط با استفاده از روش مساحتی رسیدیم٬ یکی از همکاران گفت: این قسمت ساده است و بهتر است از آن بگذریم و به مطالب دیگر بپردازیم. من از فرصت استفاده کرده و به همکاران گفتم: زمانی که بنده به عنوان مدرّس در خدمتتان بودم و این مبحث را توضیح دادم٬ بسیاری از شما همکاران محترم معتقد بودید که این مبحث فراتر از سطح توانایی دانش آموزان است و آن ها نمی توانند آن را یاد بگیرند٬ در حالی که اکنون (در طول ۳ سال تدریس در پایه ی ششم) همه شاهدیم که فراگیرندگان این مبحث را به خوبی می آموزند؛ بنابراین باید دانش آموزان را باور داشته باشیم. همکاران این موضوع را تأیید کردند و با نظرم موافق بودند.]

د- الگو و مدل بودن: در کلاس های ابتدایی٬ یک معلّم٬ همه ی دروس را آموزش می دهد و از نظر احساسی و امنیّتی از بچّه ها حمایت می کند٬ برخورد وی با فراگیرندگان٬ عادلانه و ارزیابی وی منصفانه و کلاس عاری از تبعیض و آزار و اذیّت است و دانش آموز احساس می کند که مدیر و معلّمان٬ دوستان او هستند و به شخصیّت دانش آموز احترام می گذارند. [در مدارس ما گاهی به شخصیّت دانش آموز توهین می شود (با استفاده از برخی روش های تنبیهی) و گاهی از طرف دیگر بام می افتیم و از کاه٬ کوهی ساخته٬ با یک تنبیه معلّم را مورد تحقیر٬ سرزنش و توبیخ قرار می دهیم و در واقع٬ معلّم احساس امنیّت ندارد.]

۸-در مدرسه های فنلاند شمار دانش آموزان در کلاس درس بسیار کم تر از متوسّط جهانی است٬ در نتیجه امکان ارتباط مؤثّر بین معلّم و دانش آموزان و توجّه بیش تر معلّم به تک تک دانش آموزان فراهم می شود. [در مدارس دولتی ما کلاس های بالای ۳۰ نفر کم نیستند و به معلّمان در این کلاس ها فشار زیادی وارد می شود٬ امّا به نتایج مطلوب نمی رسند و مدیران بارها به ادارات مراجعه می کنند تا با دو کلاس شدنِ کلاسی ۳۶-۳۵ نفره موافقت کنند٬ امّا به جایی نمی رسند.]

۹-کار معلّمان با کودکان بر اساس عشق٬ مراقبت و مهربانی است و در هر دانش آموز تا حدّ امکان نکات مثبت پیدا می کنند و گاهی به دیدن دانش آموزان می روند٬ آن ها را با نام کوچک صدا می کنند و با هر کدام به عنوان یک شخص ویژه و با ارزش برخورد می کنند. [شکّی نیست که بسیاری از معلّمان ما هم مهربان و عاشق معلّمی و علاقه مند به کار با بچّه ها٬ ماندگار و فداکار هستند و البتّه در مدارس ما شورای دانش آموزی و طرح مدام (مشارکت دانش آموزان در امور مدرسه) و ... وجود دارد٬ ولی در عوض٬ معلّمان از احترام و شأن در خور و شایانی برخوردار نیستند و هر از گاهی٬ هدف تیر طعن و سرزنش و اعتراض مدیر٬ ارزیاب٬ سرگروه٬ کارشناس اداره٬ اولیا و رسانه ها قرار می گیرند.]

۱۰-مدیران٬ معلّم هم هستند و در طول هفته تدریس می کنند. معلّمان به چشم انداز مدیران خود اعتماد دارند و مدیران٬ کار معلّمان خود را به خوبی درک می کنند.




نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


دوشنبه 14 دی 1394 :: نویسنده : ابوالقاسم محمد خلیلی پور رودی
نظرات ()
پنجشنبه 17 دی 1394 11:02 ق.ظ
با سلام، خیلی خوب بود.
ممنون از تلاشتان.
موفق باشید
ابوالقاسم محمد خلیلی پور رودی سلام٬ خواهش می کنم٬ سربلند و سعادتمند باشید!
پنجشنبه 17 دی 1394 10:36 ق.ظ
فروش ویژه پنل های پیامک با قابلیت ارسال به شهر و استان - جنسیت - سن و سال
http://iransmspanel.ir

اعطای نمایندگی پنل های پیامک 66090292 - 021

فروش پنل های اس ام اس با پایین ترین تعرفه در کشور از سال 1386 تا امروز !

با بیش از 960 نماینده فعال در سراسر ایران

پنل های اس ام اس مناسب انتخابات

http://iransmspanel.ir

تلفن دفتر فروش از ساعت 9 صبح تا 15 عصر :

66090292 - 66090686 - 021

پنل های پیام کوتاه ، برای ارسال اس ام اس های تبلیغاتی شما

تلفن : 66090292 - 66090686 - 021


سایر خدمات ما با قابلیت اعطای نمایندگی به شما :
---------------------
سامانه تخصصی دفاتر بیمه http://bimesms.ir
---------------------
پنل رایگان اس ام اس برای شما http://iranbulk.ir
---------------------
خرید شارژ مستقیم تلفن و سیم کارت http://telliran.ir
---------------------



تلفن دفتر فروش از ساعت 9 صبح تا 15 عصر :

66090292 - 66090686 - 021
چهارشنبه 16 دی 1394 05:27 ب.ظ
با سلام و خداقوت
نظر تحلیلی شما بسیار عالی بود.
دیدگاه شما نسبت به امور واقع بینانه است.
امیدوارم با تلاش بتوانیم به جایگاه واقعی علم و علم آموزی و ... برسیم.
سربلند باشید.
ابوالقاسم محمد خلیلی پور رودی سلام٬ ممنون٬ لطف دارید؛ ان شاء الله؛ موفق و سرافراز باشید!
چهارشنبه 16 دی 1394 05:01 ب.ظ
با سلام
سپاسگزارم و سلامت باشید.
چهارشنبه 16 دی 1394 05:53 ق.ظ
سلام جناب خلیلی
ای كاش همكاران و اولیا محترم ؛ بجای ورود به شبكه های اجتماعی نظیر وایبر و تلگرام و سرگرم كردن خود در گروهها...كمی در این زمینه ها كندو كاو می كردند و مسولین و متولین امر آموزش و پرورش را در راستای مطالب بحقی كه بدآن اشاره فرمودید قرار می دادند...و در زمینه هایی همچون دادن تلكیف...با شیوه ها و روشهای نوین آشنا می شدند
گرچه مدیران و معلمین میتوانند در طرح های فراگیر چنین مطالبی را انتقال واطلاع رسانی یا بعبارتی فرهنگسازی كنند
ولی متاسفانه كمتر مدیران و همكارانی جسارتا" دغدغه های جنابعالی و امثال شما را دارند... مشكلات متعدد در جامعه همچون فقر ،اعتیاد، عدم مطالعه، و از همه بدتر بی توجهی بخش بزرگی از مسولین و متولیان امر آموزش و پرورش به قشر زحمتكش فرهنگی همه و همه دست بهم داده و چنین فرجام نا خوشایندگی گریبانگیر نظام آموزشی كشور شده ...به امید تحول و فرجی...سپاس از شما عزیز دلسوز حق نگهدارتان. با اجازه مطلب شما را در وبلاك خودم به اشتراك میگذارم
ابوالقاسم محمد خلیلی پور رودی سلام جناب آقای رجبی عزیز
حق با شماست؛ متأسفانه بسیاری از شبکه های اجتماعی امروزه بلای جان و وقت گرانبهاتر از طلای ما ایرانی ها شده و کم تر کسی به وبسایت ها و وبلاگ های مفید آموزشی مراجعه و مطالب آن ها را مطالعه می کند؛ مطالعه ی کتاب ها و نشریّات و مقالات بماند. ممنون از لطف شما٬ سپاسگزارم؛ موفق و بانشاط باشید!
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.