تبلیغات
به وسعت آسمان - خانه از پای بست ویران است!(۹)
 
درباره وبلاگ
نظرسنجی
به نظر شما اجرای نظام 3-3-6 و شروع آن در سال تحصیلی (92-91) تا چه حد موفّق بوده است؟






جستجو

آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

به وسعت آسمان




۱۳- معلّم نمونه:

   گویند روزی ملّانصرالدّین در حالی که مشمول الطاف زنش قرار گرقته و از منزل اخراج شده بود٬ با کاسه ای در دست در مزرعه ی کنار خانه اش نشسته و در حال خوردن بود که دید از دور اسب سواری می آید. اسب سوار وقتی به نزدیک خانه ی ملّا رسید٬ سرعتش را کم نمود و به ملّا سلام کرد. ملّا جواب سلام وی را داد و به قول ما خوافی ها با تعارفی از نوع «لاجی» (!) جانب ادب را رعایت نمود. سوار از اسبش پیاده شد و به طرف ملّا رفت و پرسید: اسبم را کجا ببندم؟ ملّا که انتظار نداشت تعارفش مورد اجابت واقع شود٬ با ناراحتی گفت: بر سر زبانِ بنده!
 
   حکایت معلّم نمونه ی امسال٬ حکایت ملّا و اسب سوار است؛ می دانید که هر سال شیوه نامه ی انتخاب معلّمان نمونه در آذر یا دیماه به مدارس ارسال می شود و معلّمانی که امتیاز بالاتری بر اساس ملاک های مشخّص شده کسب می کنند٬ مدارک آنان به ادارات ارسال شده و پس از بررسی٬ همکارانی که امتیاز بالاتری کسب نمایند٬ به عنوان معلّم نمونه در سطح منطقه٬ استان و کشور انتخاب می شوند. صرف نظر از برخی اشکالات اجرایی٬ این فرایند٬ شاید تنها برنامه ای بود که به نوعی٬ از زحمات٬ تلاش ها و فعّالیّت های معلّمان تقریباً به نحو شایسته ای تقدیر صورت می گرفت؛ چرا که همه می دانیم متأسّفانه علی رغم آن چه در رسانه ها مطرح می شود و برخلاف تصوّر بعضی از افراد خارج از آموزش و پرورش٬ از یک معلّم در طول دوران خدمتش٬ هرگز قدردانی مناسبی صورت نمی گیرد و نه تنها انگیزه ای برای معلّم ایجاد نمی شود٬ بلکه همواره از اوّل مهر تا پایان سال٬ انگیزه ها را از معلّم و دانش آموز می گیرند!

   امسال بخشنامه ی انتخاب معلّم نمونه بسیار دیر به مدارس ارسال شد؛ پس از آن که در برخی از همکاران٬ این تصوّر ایجاد شد که برنامه ی انتخاب معلّم نمونه حذف شده است٬ در تاریخ ۹۴/۱۲/۲۴ بخشنامه به مدارس ارسال شد و این در حالی بود که ۲۶ اسفند مدارس تعطیل شد و بسیاری از مدارس٬ بخشنامه را ندیده و به اطّلاع همکاران نرساندند؛ گذشته از آن مدارس متوسّطه ی دوم از چند روز قبل تعطیل شده بود. از طرف دیگر فرم امتیازبندی را نفرستاده بودند و پس از چند روز متوجّه شده و به اطّلاع مدارس رساندند که از همان شیوه نامه ی سال قبل استفاده نمایید و جالب این که شیوه نامه ی پارسال در سایت بخشنامه ها وجود نداشت و مدارس هم که به مناسبت نوروز تعطیل شده بود٬ بنابراین همکاران باید تا پایان تعطیلات نوروز صبر نمایند تا شیوه نامه ی سال گذشته را از مدرسه یا اداره تهیّه کنند. با این حساب٬ مدارس فقط ۴ روز (از ۱۶ تا ۱۹ فروردین) برای تصمیم گیری و مشخّص شدن معلّم نمونه ی منتخب خود و آماده کردن مدارک و بررسی و ارسال به اداره فرصت دارند. بنابراین پیش بینی می شد که بخشنامه به رؤیت بسیاری از همکاران نرسد و خیلی ها به علّت کمبود وقت٬ عطای معلّم نمونه شدن را به لقای آن می بخشند؛ در نتیجه دردسرهای بررسی مدارک همکاران و مشکلات کمبود بودجه برای مسئولین به وجود نخواهد آمد٬ در نتیجه با این شیوه٬ هم آموزش و پرورش٬ همکاران را تعارف کرده و نمی توان بر مهمان نوازی و سخاوتمندیِ وی خرده گرفت و هم مطمئنّاً افراد کم تری در این مهمانی حضور خواهند یافت ! (با عرض معذرت٬ افرادی که مثل همان سوار٬ پررو باشند و متوجّه نشوند که ملّا دارد تعارف می کند و غذایش به اندازه ی خودش هم نیست٬ تا چه برسد که مهمانی هم از راه برسد!) و از این بابت صرفه جویی خواهد شد و از طرفی از جناب وزیر باتدبیر هم رفع اتّهام می شود و دهان آن هایی که در شبکه های اجتماعی٬ فضاهای مجازی و سایت های اینترنتی حذف فرایند انتخاب معلّم نمونه را به ایشان نسبت می دادند٬ بسته خواهد شد و به آنان اعلام می شود: تا کور شود هر آن که نتواند دید!

   امسال٬ سهمیه ی مناطق و استان کاهش یافته و سطح کشوری حذف شده بود٬ بنابراین معلّم نمونه ی کشوری نخواهیم داشت! (امسال شنیده ها حاکی از آن است که برنامه ی انتخاب معلّم نمونه به استان ها محوّل شده است و پیش بینی می شود که سال آینده به احتمال زیاد این برنامه حذف شود یا برای نمونه شدن یک همکار٬ از او مبلغی بگیرند؛ چرا که اسمش را در فهرست معلّمان نمونه نوشته اند و این٬ افتخار کمی نیست!) هم چنین قبلاً سهمیه ی یک مدرسه با آمار ۲۰ نفر٬ ۲ نفر بود و بین مدیر و همکاران یا همکاران با یکدیگر٬ کدورت و اختلاف کم تری ایجاد می شد٬ ولی امسال مقرّر گردید از یک آموزشگاه تا ۱۵ نفر همکار (بدون احتساب مدیر و معاونان) مدارک ۱ نفر به عنوان منتخب آموزشگاه به اداره فرستاده شود و برخی از مدارس که آمارشان کم تر است٬ ۲ یا ۳ مدرسه٬ مشترکاً یک نفر سهمیه داشتند! البتّه خدا خیرشان بدهد که با این کار٬ زحمت مدیران مدارس و کارشناسان ادارات و سازمان ها را کم کردند!

   از طرفی می دانیم که ستاد تحقیقات اداره کل٬ بیش از ۱۰ سال است که تعطیل شده و مقالات و پژوهش های همکاران٬ مانند گذشته داوری و امتیازدهی نمی شود؛ با این حال در فرم امتیازبندی٬ قسمتی به عنوان مقالات و تحقیقات وجود دارد و فقط برای ارائه ی مقاله در همایش ها امتیاز در نظر گرفته شده است٬ در حالی که می دانیم در آموزش و پرورش کم تر همایش های علمی و آموزشی با شرایط تعیین شده برگزار می شود و در ضمن٬ مگر در یک همایش٬ چند مقاله پذیرفته و چند نفر همکار موفّق به ارائه ی مقاله شان در قالب پوستر یا سخنرانی می شوند؟! چه بسا بسیاری از کسانی که مقاله شان در همایش ها پذیرفته می شود٬ معلّم نیستند٬ بلکه از اساتید و اعضای هیئت علمی دانشگاه ها هستند.

   در فرم امتیازدهی در قسمت مقام ها تأکید شده است که باید عنوان مقام (اوّل٬ دوم و سوم) مشخّص شده باشد٬ در حالی که در بسیاری از موارد٬ در تقدیرنامه های آموزش و پرورش٬ مقام برتر ذکر می شود و رتبه ی اوّل٬ دوم٬ ... قید نمی شود که لازم است در این زمینه دقّت بیش تری نمایند. هم چنین با وجود آن که مسابقات فرهنگی - هنری بیش تر در مراکز تربیت معلّم برگزار می شود و در آموزش و پٰرورش برای معلّمان چنین مسابقاتی کم تر وجود دارد و از طرفی بهترین روش استخدام و به کارگیری نیروی انسانی٬ همان تربیت معلّم است٬ متأسّفانه در فرم جدید٬ مراکز تربیت معلّم مورد بی مهری واقع شده و مقام های آن را یک سطح پایین تر محاسبه می کنند؛ یعنی مقام منطقه ایِ کسب شده در دوره ی تربیت معلّم٬ فاقد امتیاز٬ مقام استانی در سطح منطقه ای و مقام کشوری٬ در سطح استانی محاسبه می شود! هم چنین تقدیرنامه ی صادرشده از طرف بخشدار٬ ۲ امتیاز دارد و تقدیرنامه های صادرشده با امضای رئیس مرکز تربیت معلّم هیچ امتیازی ندارد؛ در حالی که تقدیرنامه های بخشدار و فرماندار٬ معمولاً با موضوع سیاسی و برگزاری انتخابات است و تشویقی با امضای رئیس تربیت معلّم٬ موضوع آموزشی دارد و تخصّصی تر است. بنابراین مسئولان آموزش و پرورش به خود اهمّیّت نمی دهند و مرغ همسایه غاز است!

   موضوع دیگری که بی اهمّیّتی وزارتمان به خود و همکارانش را بیش تر نشان می دهد٬ این که چند سال قبل٬ آموزش و پرورش در قسمت فعّالیّت های قرآنی در فرم معلّم نمونه حتّی مدارک خودش (مسابقات قرآن فرهنگیان) را هم قبول نداشت و مدارک صادره از وزارت ارشاد و مسابقات اوقاف مورد قبول بود! (البتّه علّت این امر٬ برگزاری مسابقات قرآن فرهنگیان در استان خراسان رضوی و شاید بی اطّلاعی یا عدم لحاظ نمودن آن از سوی کارشناسان وزارت بود.) در فرم امسال امتیاز معلّم نمونه ی سال های قبل حذف شده بود و امتیاز خدمت در مناطق محروم از ۲۰ به ۱۰ امتیاز کاهش یافته بود؛ به طوری که مجموع امتیاز یک همکار٬ کم تر از امتیازِ دو سال قبل وی می شد و این٬ یعنی دلسرد شدن و بی انگیزه شدن همکاران!

   در مجموع فرمالیته بودن و اجرا جهت خالی نبودن عریضه از سر تا پای این طرح امسال و شیوه نامه می بارد و چه خوب بود که هیچ همکاری٬ زحمت تکمیل فرم را متحمّل نمی شد و همکاران با این کار٬ صدای اعتراض خود را به گوش مسئولین می رساندند؛ اصلاً چه معنی دارد که معلّم نمونه ی کشوری حذف شود؟ یعنی معلّمان٬ دیگر نمی توانند نمونه ی کشوری باشند و سطح معلّمان ما پایین آمده است؟! ولی چه فایده که آن چه البتّه به جایی نرسد٬ فریاد است!

   در تابستان ۹۱ از همکاران در مورد فرم معلّم نمونه نظرسنجی نمودند. اگرچه در زمان نامناسبی این کار انجام شد٬ ولی من با دیدن فرم نظرسنجی٬ حضور همکاران در کلاس های ضمن خدمت پایه ی ششم را غنیمت شمرده٬ از فرم کپی گرفته در اختیار تعدادی از همکاران قرار دادم و پس از تکمیل آن و اظهار نظرات خودم همراه با نقد و بررسی مراسم های برگزارشده برای تجلیل از معلّمان نمونه در سال تحصیلی (۹۱-۹۰) که خود٬ در آن زمان معلّم نمونه ی استانی شده بودم و مطلبی که از خودم در ماهنامه ی رشد معلّم به چاپ رسیده بود و یادداشتی از دکتر مرتضی مجدفر با عنوان «کمی هم در مورد معلّمان فراموش شده» به نشانی مشخّص شده فرستادم٬ ولی با کمال شگفتی٬ فرم سال آینده حتّی بدتر و نامناسب تر از سال قبل طرّاحی شده بود! نمی دانم! شاید بعضی از ما هم خیلی متّه به خشخاش گذاشته و به دنبال خرده گرفتن هستیم؛ نکند کسانی که آن بالاها پشت میزهای بزرگ و مجلّل می نشینند و آب معدنی و انواع شیرینی و میوه٬ نوش جان می کنند٬ کم تر از من و شما می فهمند؟! حتماً در کارهای آن ها حکمت ها نهفته است و به نظرسنجی و اِعمال نظرِ من و شما نیازی ندارند!




نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


دوشنبه 23 فروردین 1395 :: نویسنده : ابوالقاسم محمد خلیلی پور رودی
نظرات ()
جمعه 1 مرداد 1395 08:09 ب.ظ
سلام، امروز اوّل مرداد ۱۳۹۵ می باشد و جهت اطلاع خوانندگان و بازدیدکنندگان محترم باید عرض کنم که به هیچ یک از معلمان نمونه ی منطقه ای شهرستان خواف به جز مدیران و نورچشمی ها که در همایش تجلیل (!) از مقام معلم به هر یک کارت هدیه ی ۱۰۰ هزار تومانی داده شد، به بقیه هیچ جایزه و هدیه ای داده نشده است و (طبق اظهار نظر مسئول ستاد بزرگداشت مقام معلم) داده نخواهد شد!!! فقط لطف فرموده و اخیراً بخشنامه نموده اند که تقدیرنامه های معلمان نمونه آماده ی تحویل است و جهت دریافت آن به اداره قدم رنجه فرمایند!!!
پنجشنبه 23 اردیبهشت 1395 09:30 ب.ظ
با سلام خدمت خوانندگان و بازدیدکنندگان محترم؛ امسال بعضی ها به شوخی می گفتند: قرار است جوایز معلّمان نمونه معنوی باشد٬ نه مادّی. و جالب آن که بعضی اوقات آن چه در دنیای واقعی مشاهده کنیم٬ عجیب تر و خنده دارتر از شوخی هاست؛ بد نیست بدانید که تاکنون یعنی ۹۵/۲/۲۳ پس از گذشت ۱۱ روز از روز معلّم هنوز از جوایز معلّمان نمونه ی منطقه ای خبری نیست!!
پنجشنبه 26 فروردین 1395 07:48 ب.ظ
با سلام و وقت بخیر!
خیلی با مفهوم وتامل برانگیز بود.
ابوالقاسم محمد خلیلی پور رودی سلام٬ ممنون٬ لطف دارید؛ موفّق باشید!
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.