تبلیغات
به وسعت آسمان - نقد و بررسی فرم سازماندهی
 
درباره وبلاگ
نظرسنجی
به نظر شما اجرای نظام 3-3-6 و شروع آن در سال تحصیلی (92-91) تا چه حد موفّق بوده است؟






جستجو

آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

به وسعت آسمان




متن زیر را در ارتباط با فرم هماهنگ سازماندهی معلّمان، در مردادماه ۹۵ نوشته و تحویل معاونت محترم آموزش ابتدایی اداره دادم.
نقد و بررسی و پیشنهاد در مورد فرم هماهنگ امتیازبندی (سازماندهی) معلّمان:
بند (۴) سوابق خدمت در پست های اداری:
   با توجّه به انتصابی بودنِ خدمت در پست های اداری و کم رنگ بودن شایسته سالاری در این امر و این که در اکثر موارد بر اساس روابط (نه ضوابط) و فعّالیّت های سیاسی می باشد که ارتباطی به معلّمِ خوب و موفّق بودن ندارد، اختصاص چنین امتیازهایی به پست های اداری، منصفانه به نظر نمی رسد.
به عبارت دیگر، آیا درست است که عدّه ای بر اساس روابط در پست های اداری (ادارات یا به عنوان مدیر و معاون مدرسه) منصوب شوند و زحمتِ تدریس از دوش آن ها برداشته شود و فوق العادّه و مزایای زیادی دریافت نمایند و علاوه بر این ها امتیاز قابل توجّهی هم به آنان اختصاص یابد؟! و در عوض، همکاری که سال ها از عُمر خود را در کلاس با گچ و تخته سپری کرده و هر روز ۵-۴ ساعت در ارتباط مستقیم با ۴۰-۳۰ نفر دانش آموز بوده و به خاطرِ آن که با مسئولان اداره رابطه ای دوستانه نداشته و با وجودِ داشتنِ لیاقت و صلاحیّت برای مدیریّت، از مسئولان تقاضا نداشته تا وی را منصوب نمایند، برای تدریس در پایه های ابتدایی هیچ امتیازی دریافت نکند؟!!
بند (۵) سوابق خدمت در مناطق محروم:
از اصطلاح « بومی » در این قسمت دو نوع برداشت می توان نمود:
۱-بومی شهرستان؛ در این صورت همه ی کسانی که اهل آن شهرستان هستند، بومی محسوب می شوند و همکاری که اهل شهرستانی دیگر است و در روستای مورد نظر خدمت می کند، غیر بومی به حساب می آید.
۲-بومی روستا؛ در این حالت اهالی آن روستا، بومی و غیر آن ها، غیر بومی محسوب می شوند. بنابراین باید تعریف دقیق « بومی » در این جا مشخّص شود. هم چنین این سؤال مطرح می شود: آیا منصفانه است که کسی که در روستای محلّ تولّد و سکونت خود خدمت می کند، از امتیاز بیتوته استفاده نماید و در مقابل، همکاری که هر روز برای حضور در آموزشگاه محلّ خدمتِ خود کیلومترها راه طی می کند و با انواع خطرهای جادّه ای و استرسِ دیر رسیدن به مدرسه و مشکلات دیگر مواجه است، از این امتیاز محروم بمانَد؟!

   از طرف دیگر عدّه ای بدون داشتن بیتوته، گواهی ارائه می نمایند و کارشناسان محترم اداره از همکاران سؤال می کنند که آیا در فلان سال، واقعاً در محلّ خدمت خود بیتوته نموده اند؟ و در نتیجه با این کار، همکاری که صادقانه عدم بیتوته اش را اعلام می نماید، امتیاز مورد نظر را از دست داده و در مقابل، کسی که واقعیّت را کتمان می کند یا خلاف واقع گزارش می دهد، امتیاز بیتوته را دریافت می دارد و این، منصفانه نیست.

بند (۶) سوابق خاص:
۱- تدریس در کلاس های چند پایه: جالب است که تدریس در کلاس های چند پایه امتیاز دارد، ولی متأسّفانه برای هر کدام از پایه ها (به جز پایه ی اوّل) امتیازی در نظر گرفته نشده است!

۲- خدمت همکاران خواهر در مدارس مختلط: با توجّه به مشکلات موجود در مدارس مختلط، چرا همکاران برادری که در مدارس مختلط به خدمت می پردازند، از این امتیاز محروم بمانند؟!

۳- تدریس در مدارس دو وقته: با توجّه به آن که تدریس در این گونه مدارس، مشکلات زیادی از جمله طولانی بودنِ مدّت زمان حضور در مدرسه، تهیّه و طبخ ناهار و همراه بردن آن و ... دارد، امتیاز این قسمت کم تر از میزان مطلوب است. (قبلاً هر سال ۳ امتیاز داشت و اکنون ۲ امتیاز) پیشنهاد می شود امتیازِ این بخش افزوده شود. هم چنین در فرم های قبلی دوره ی راهنمایی (متوسّطه ی اوّل) تدریس در مدارس نمونه ی دولتی امتیاز داشت، ولی با وجودِ آن همه فعّالیّت و طرح و برنامه و توقّعات بالا از دبیرانِ این مدارس، در فرم جدید به آن امتیازی تعلّق نگرفته است.

۴- بی توجّهی و بی مهری نسبت به مراکز تربیت معلّم: جالب است که همکاری با نهضت سوادآموزی امتیاز دارد، ولی در بسیاری از موارد، تقدیرنامه ها و رتبه های دوران تربیت معلّم - که الحق مؤثّرترین و کارآمدترین شیوه ی استخدام نیروی انسانی در آموزش و پرورش است و فعّال ترین و موفّق ترین نیروها اکثریّت قریب به اتّفاق، فارغ التّحصیل مراکز تربیت معلّم هستند - امتیازی ندارد!!

۵- تدریس در پایه ی اوّل ابتدایی (به ازای هر سال ۲ امتیاز): جالب است که برای سایر پایه ها امتیازی در نظر گرفته نشده است؛ در حالی که اگر قرار است به سختیِ کار در پایه ی اوّل اهمّیّت دهیم، می توان برای هر کدام از پایه ها مانند فرم قبلی امتیاز جداگانه ای در نظر گرفت و برای پایه ی اوّل و ششم که مشکلات خاصّ خود را دارد، امتیاز بیش تری در نظر گرفته شود. (برخی از مشکلات و سختیِ کار تدریس در پایه ی ششم: برگزاری آزمون های مختلف، زیاد بودن حجم و محتوای کتب درسی و دشواریِ آموزش همه ی مطالب همگام با جدول زمان بندی، دخالت ها و توقّعات اولیا و مدیر و معاون مدرسه که در پایه ی اوّل هم وجود دارد، کمبود وقت و زمان جلسات کلاسی برای تدریس موضوعات دشوار و پرمحتوا، غیبت دانش آموزان به علّت حضور در مسابقات قرآن و مسابقات علمی، فرهنگی، هنری، ورزشی و ... ، هماهنگ بودن امتحانات نوبت دوم و ...) البتّه در فرم جدید فقط به پایه ی اوّل توجّه شده است و آموزگاران این پایه علاوه بر این قسمت، از امتیاز بندهای ۸ ، ۹ و ۱۰ نیز استفاده می کنند. (همکارانِ دارای ابلاغ تدریس دانش آموز با نیازهای ویژه، دیرآموز، تلفیقی، اوتیسم و ...)

۶- تدریس در پایه / دروس دارای امتحانات نهایی: با توجّه به این که در مقطع ابتدایی سالیان زیادی از دوران امتحانات نهایی گذشته است و به زودی همان تعداد اندک همکارانی که مشمول این امتیاز هستند نیز بازنشسته خواهند شد، پیشنهاد می شود برای امتحانات هماهنگ هم در این قسمت امتیازی لحاظ شود و از طرفی در مقاطع بالاتر برخی از دروس (مثل هنر) ارزشیابیِ آن ها هیچ گاه به صورت نهایی یا هماهنگ نبوده و نیست؛ در نتیجه حقّ دبیران چنین دروسی در این قسمت ضایع می شود، در حالی که باید خودشان هم سؤالات را طرّاحی و هم تصحیح نمایند.

بند (۸) توفیقات علمی:
۱ و ۲ - تألیفات مورد تأیید کمیسیون آثار و تألیفات (سال ۸۸ به قبل) و ترجمه و تألیف کتب شابک دار (بعد از سال ۸۸):
   متأسّفانه مقالات و آثار پژوهشی همکاران در این بند به فراموشی سپرده شده است و امتیازی برای آن ها لحاظ نشده است و از طرفی برای آن، سقف تعیین کرده اند؛ به عنوان مثال ترجمه و تألیف کتب شابک دار به ازای هر مورد ۳ امتیاز و حدّاکثر ۲۱ امتیاز تعیین شده است و این، یعنی این که همکاری که ۷ جلد کتاب تألیف کرده است، به او گفته می شود: تا این جا کافی است و دیگر این کار را ادامه نده! هم چنین برای ارائه ی مقالات در همایش ها و جشنواره ها امتیازی در نظر نگرفته اند.

بند (۹) کسب رتبه:
۱- کسب عنوان معلّم نمونه: برای این مورد در سطح اداره ۳ امتیاز، استان ۱۰ و کشور ۱۵ امتیاز در نظر گرفته اند. جالب آن که امتیازِ هر سطح یک بار در طول خدمت قابل احتساب است و با این حساب، اگر همکاری در هر سه سطح در طول خدمت نمونه شود، باید ۲۸ امتیاز از این قسمت دریافت نماید، در حالی که سقف امتیاز این بخش ۱۵ است!! بنابراین حتّی همان یک بار هم محاسبه نمی شود!!

هم چنین برای کسب رتبه در سطح شهرستان سقف تعیین شده است؛ در حالی که همه ی رتبه های کسب شده توسّط همکار در جشنواره های رقابتی و مسابقات علمی، آموزشی، فرهنگی، هنری، پرورشی، مشاوره ای و ورزشی در همین قسمت قابل احتساب است و این باعث دلسرد شدن همکاران و نداشتن انگیزه برای شرکت در مسابقات و جشنواره ها می شود. پیشنهاد می شود سقف (حدّاکثر) امتیاز برای این بخش تعیین نشود تا همکاران با علاقه، انگیزه و رغبت بیش تری در عرصه های مختلف رقابتی شرکت نمایند و برای خود، شهرستان و استانشان افتخار بیافرینند. علاوه بر این با توجّه به آن که سطح مسابقات تربیت معلّم با توجّه به تعداد شرکت کنندگان و رقابت زیاد، بالاتر از سطح مسابقات آموزش و پرورش است، رتبه های دوران تربیت معلّم محسوب شوند و نسبت به آن بی مهری صورت نگیرد.

بند (۱۰) آموزش های ضمن خدمت و تخصّصی:
۳- گواهینامه های تخصّصی صادره از سایر دستگاه ها، تأیید شده توسّط اداره ی آموزش نیروی انسانی: متأسّفانه بسیاری از گواهینامه هایی که همکاران ماهها قبل در سایت « LTMS » ثبت نموده اند، هنوز منتظر بررسی و تأییدند و از طرف اداره کل دستوری مبنی بر تأیید آن ها صادر نشده است و هم چنین تکلیف گواهینامه های قرآنیِ صادر شده توسّط وزارت ارشاد هنوز مشخّص نیست!!

بند (۱۲) تقدیرنامه ها:
   در فرم جدید نوشته شده است: « تقدیرنامه های فردی » - بر این اساس به نظر می رسد که تقدیرنامه های عمومی صادر شده در هفته ی معلّم فاقد امتیاز است؛ در حالی که هنگام بررسی مدارک سازماندهی (۹۶-۹۵) همه ی تقدیرنامه ها قابل قبول بود. از طرفی در ابتدا مقرّر شده بود که فقط تقدیرنامه های صادر شده در چند سال اخیر مدّ نظر باشد که این کار غیر منصفانه است و خوشبختانه اجرایی نشد. امّا از طرف دیگر می بینیم که ٪ ۹۰ همکاران، ۶۰ امتیاز مربوط به این قسمت را دریافت می نمایند و بسیاری از آنان شاید ۳-۲ برابر سقف امتیاز تعیین شده، تقدیرنامه دارند. به همین جهت همه شاهدیم که صدور تقدیرنامه (تشویقی) مثل گذشته تقویت کننده و انگیزش دهنده نیست و چه بسا همکارانی که هنگام دریافت تقدیرنامه آن را بلافاصله پنهان و حتّی مچاله می کنند! بنابراین پیشنهاد می شود حدّاکثر امتیاز این بخش را افزایش دهند و سقف ۱۰۰ یا حتّی ۲۰۰ برای آن در نظر بگیرند.

بند (۱۴) مدرّس، طرّاح سؤال، مصحّح، آزمونگر و داور مسابقات، جشنواره ها، المپیادها و آزمون های مختلف:
   حدّاکثر امتیاز این بخش ۲۰ می باشد و با توجّه به آن که موارد متعدّدی را در بر می گیرد، بهتر است که سقف امتیاز آن برداشته شود یا افزایش یابد.

بند (۱۵): نقش آفرینی آموزشی:
در این قسمت به همکارانِ مؤثّر و نقش آفرین در کسب رتبه و موفّقیّت دانش آموزان در جشنواره ها، المپیادها، آزمون ها و مسابقات امتیازاتی اختصاص یافته است و بها دادن به تأثیر معلّم در موفّقیّت دانش آموزانش اقدامی مثبت و سازنده است، ولی می دانیم که متأسّفانه هنگامی که موفّقیّت دانش آموزان در جشنواره ها و مسابقات از طریق بخشنامه اعلام می شود، تقدیرنامه های آنان ماهها بعد صادر می گردد و غالباً تقدیرنامه یا گواهی و مدرکی دالّ بر توفیق دانش آموزان برای معلّم (آموزگار یا دبیر) صادر نمی شود و این که معلّم هنگام آماده سازیِ مدارک سازماندهی به صورت تلفنی با دانش آموزانش تماس بگیرد و برای کپی گرفتن از تقدیرنامه ی دانش آموز به درِ منزل وی برود تا شاید امتیازش را از دست ندهد، وجهه ی خوبی ندارد و شأن معلّم فراتر از این هاست. از سوی دیگر چه بسا موفّقیّت ها و کسب رتبه های دانش آموزان در سال های قبل که معلّم هیچ گونه مدرکی از آن ندارد و به دانش آموزانِ آن سالها دسترسی ندارد و باز در دوره ی متوسّطه ی اوّل و دوم کار از این هم دشوارتر می شود، چرا که دبیر در چند آموزشگاه خدمت می کند و باید هر کدام از این مدارک توسّط آموزشگاه مربوطه تأیید شود! در برخی از مسابقات هم مثل مسابقات قرآن تشخیص این موضوع که موفّقیّت دانش آموز حاصلِ فعّالیّت، تشویق و همراهیِ آموزگار یا معلّمِ قرآن بوده و یا مربّیِ پرورشی، دشوار و یا غیر ممکن است و چه بسا در مسابقات ورزشی مثل فوتبال، والیبال و شطرنج، هم آموزگار امتیازِ رتبه ی دانش آموز را دریافت نماید و هم مربّیِ تربیت بدنی! از این رو پیشنهاد می شود تدابیری در این زمینه اتّخاذ گردد. مثلاً هنگام صدور تقدیرنامه برای دانش آموز، یک تقدیرنامه برای معلّم وی هم صادر شود و در آن، رتبه و نوع مسابقه دقیقاً قید شود.

   در پایان ضمن تشکّر از حُسن توجّه برنامه ریزان و کارشناسان ارجمند لازم به ذکر است که معلّمان با توجّه به آن که در عرصه های مختلف حضور دارند و از نزدیک شاهد اجرای طرح ها و برنامه های گوناگون هستند، تا حدّ زیادی می توانند فرم های مختلف سازماندهی، معلّم نمونه، نقل و انتقالات، اعزام به خارج و ... را به خوبی بررسی نموده و پیشنهادهایی مؤثّر و سودمند ارائه نمایند.

   در فرم جدید برخی از بندها (مانند بند ۱۵ ، ۱۶ ، ۱۷ و ۱۸ نقش آفرینی آموزشی، مشارکت در طرح ها و برنامه ها، روش تدریس و ارزشیابی سالانه) دارای نوسان است و ممکن است سالهای بعد کم شود و در نتیجه مجموع امتیازاتِ همکار کاهش یابد و این امر تا حدّ زیادی همکاران را دلسرد نموده و از انگیزه ی آنان می کاهد. به امید آن که پیشنهادهای فوق مورد توجّه و عنایت قرار گیرد.

                                                                           با تقدیم احترام:
                                                                          ابوالقاسم محمّد خلیلی پور
                                                                  آموزگار پایه ی ششم شهرستان خواف
                                                                          دبستان عرفان - ۹۵/۵/۱۰




نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


شنبه 6 شهریور 1395 :: نویسنده : ابوالقاسم محمد خلیلی پور رودی
نظرات ()
جمعه 12 شهریور 1395 02:00 ب.ظ
شیوه جدید کسب درآمد از اینترنت

1 - در سایت ثبت نام کنید
2 - وارد بخش کسب درآمد شوید
3-کامپیوتر خود را روشن بزارید
4-صفحه اتوماتیک رفرش شده و درآمد شما واریز حسابتان میشود

عضویت کاملا رایگان فقط در 3 ثانیه

امتحان کردنش هم کاملا رایگان هستش

www.iAlexa.ir

 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.